Allans reflektioner kring Songlines samarbete med skolan:

 

På torsdagar mellan tio och två får Songlines musikaliska mentor Allan Skrobe kliva in på musiklektionerna hos Ranko Kovacevic. Tillsammans arbetar de för att eleverna ska utvecklas och nå sina mål.

 

Vad är viktigast att tänka på för Songlines som samarbetspartner?

Från Songlines ska vi komma med hopp, framtidstro och för att stärka de elever vi jobbar med. Om det ska funka behöver vi få förtroendet både från elever och lärare. Det kan ta tid att etablera kontakt med elever så vi behöver komma många gånger.

 

Vad behöver Songlines av skolan vi samverkar med?

Vi behöver ha koll på vad som händer i skolan. Hur mår barnen och vad behöver de? Vilka barn får inte vara med på bild och film? Överlämningen är mycket viktig så att vi kan möta eleverna på bästa sätt. Ledningen måste vara införstådd och de andra lärarna informerade om varför vi är på plats och vad syftet är. På Holma har vi haft enorm tur med att samarbetet har funkat så bra och att Songlines och musikläraren har samma visioner. De flesta skolor lider av tidsbrist. Det måste vi ha förståelse för. På Holma har Songlines ändå fått jättefin hjälp med allt.

 

På vilket sätt kan Songlines hjälpa till med att nå kunskapsmålen?

Vi är inte lärare. Vår uppgift är att stötta eleverna och lärarna. Vi behöver tid och utrymme för att inspirera och motivera eleverna, men vi har inte ansvar för att hålla i den ordinarie undervisningen. Målen ska eleverna nå för att vi hjälper till med sånt som vi kan och som kompletterar lärarnas arbete. Våra workshops och metoder ska tillföra något till eleverna, musikläraren och skolan. I det här fallet har det handlat om att arbeta med språk, rim, texter, att skapa beats och att arbeta med ackord och ensemblespel. Det handlar också om att stärka självförtroendet hos eleverna och att hjälpa till med det sociala samspelet.

 

Kan Songlines arbeta inom andra ämnen?

Självklart! Man kan arbeta med låttexter, analys och poesi i svenskan, engelskan och på hemspråk eller andra språk. I geografiämnet kan vi prata om hur musiken låter i olika länder. På slöjden kan man tillverka instrument. En del av barnen tycker att det går lättare att arbeta med matte när man lyssnar på musik. Då kanske vi kan presentera olika genrer för att se vad som funkar bäst. Sedan är det roligt om eleverna utvecklar ett musikintresse. Inom Songlines arbetar vi ju också med aktiviteter efter skoltid där man kan få spela, göra konserter, åka på läger och träffa nya vänner.

 

På vilka andra sätt kan Songlines hjälpa till?

Vi kan arbeta med det sociala. Vi kan ha en dialog med skolhälsan. Många barn med olika språk lever i ett slags mittemellanland. Det kan finnas en känsla av rotlöshet och en tillhörighetsproblematik. I alla klasser i hela landet finns det barn med olika bekymmer. Vi ska vara där för dem och deras klasskamrater. Oavsett om det handlar om anhörigproblematik, funktionsvariationer eller annan språkbakgrund. Genom musiken kan vi arbeta med olika saker. Vi kan kommunicera på sätt som kanske är enklare i ljud, rytmer eller i låttexter. Att få skapa lugnar själen. Att få koncentrera sig på ett instrument kan vara avstressande. Att få tillgång till sin röst och ett språk är nödvändigt för att kommunicera. Det kan vi hjälpa till med.

 

Det finns mycket kritik kring ordval i ungdomsmusik. Hur förhåller sig Songlines till det?

Rap och hip hop är trendigt just nu. Ungdomskulturen ser ut på ett visst sätt och så är det bara. Till vissa delar kan det också vara relaterbart till elevernas värld. I texterna beskrivs rasism, drogproblematik, gatans lag, utanförskap. Låtarna speglar idolernas liv och kriminella miljöer. Bara för att eleverna lyssnar på den musik som är mest populär just nu, betyder det inte att det inte också finns annan musik i deras liv. När vi frågade vilka låtar som betytt mycket för eleverna fick vi massor av barnsånger på olika språk. Dem noterar vi och arrangerar nu. Kan man sin musikhistoria kan man också prata om rapens ursprung och när det gäller text har vi arbetat mycket med synonymer. 

Vilka ord kan vi använda istället för fuck, dope, crack? Eleverna tycker att det är intressant att diskutera. Vi kan prata om vad som blir det bästa ordvalet när vi arbetar med ett visst budskap. 

Vi behöver aldrig jobba med förbud. Många elever vet allt om crack och dope. Det kan vi inte göra något åt. De behöver ett fokus och en gemenskap och de måste få en bra start i livet. Vår roll är att vara med och påverka så att det blir så. 

 

Vad gör Songlines om det uppstår problem?

Man måste jobba från en massa olika håll för att uppnå ett bra resultat där vi har roligt tillsammans. Att man är lyhörd och har erfarenhet underlättar enormt. Vi måste tänka att vi ställer upp för varandra och visar varandra respekt. Vi utgår från barnens och ungdomarnas problematik och lyssnar in och möter dem där de är. Som ledare ska vi vara väldigt vaksamma på vad som händer, på stämningen och hur vi kan göra det bästa av situationen. Om barnen haft vikarie eller om de fastar eller något hänt under dagen kan det påverka. Då får vi kanske planera om. I Songlines har vi också ett nätverk av människor som vi kan vända oss till och vi hjälps åt med samtal och coachning.

 

Vad säger forskningen om musik och lärande?

Språk och matematik lär man sig fortare genom musik. Det är väldokumenterat att hjärnan mår bra av att arbeta med musik och att det stärker andra ämnen. Personligen tror jag att många skolor i Malmö skulle behöva jobba med detta. Jag älskar att jobba med Songlines och jag tror att musik kan göra stor skillnad för många barn och unga om man använder den på rätt sätt.

 

Hur är en bra ledare?

Tuff och varm. Det är inget flum det här. Vi måste prata barnens språk. Ibland är det jättesvårt, men det är ohyggligt mäktigt när vi når olika mål. Man måste gå all in bara och ha roligt med barnen. Visa dem att man lyssnar, respekterar dem och menar allvar. Våga vara flexibel och fånga in elevernas idéer och infall. Göra något av det som finns i rummet. Allt kan bli musik.

 

Vilka erfarenheter har du som ledare?

Jag har själv jobbat med projekt och som musiklärare från förskolan till högskolan och med världsmusik och låtskrivande i hela mitt liv. Jag är både artist och musikpedagog och har arbetat med det internationella folkmusiklägret Ethno i 20 år. Det underlättar att man har både gedigna kunskaper om musik och att man förstår hur man ska jobba med coachande ledarskap. Det handlar inte om att pusha för hårt utan att invänta att barnen ska våga skapa grejer. En del barn kommer från auktoritära, patriarkala strukturer. De behöver inte mer sånt. Vi vill ju lära dem att kommunicera på ett bra sätt och då måste vi vara goda förebilder.

 

 

 

.

 

Allan Skrobe låter eleverna välja teman att arbeta kring. Tillsammans gör de tankekartor och funderar över rim och ord som passar.